Direktlänk till inlägg 9 juli 2015

Vad är fibromyalgi?

Av Anna - 9 juli 2015 08:12

Ja vad är då egentligen fibromyalgi?


FM är ett kroniskt smärtsyndrom vars huvudsakliga symtom är utbredd kronisk smärta och trötthet/utmattning. Sjukdomen är neurologisk och har att göra med en störning i det centrala nervsystemet. Denna störning gör att kroppen skickar förstärkta och för många smärtimpulser till hjärnan.


Fibromyalgi kallas också för den osynliga sjukdomen då det inte syns utanpå en fibromyalgiker hur ont hon el han har.


Av den anledningen har man oftast svårt att bli betrodd då man utåt sett verkar må hur bra som helst. Det jag ofta har fått höra från omgivning är att det blir säkert bättre snart ska du se. Det påverkar psyket väldigt mycket att inte bli betrodd, vilket i sin tur gör att man mår ännu sämre fysiskt.


Alla kan drabbas av fibromyalgi, gammal som ung, men det är vanligare att kvinnor drabbas än män. Man uppskattar att 2-4% av befolkningen drabbats.


Hur börjar då fibromyalgi?


Varför vissa personer utvecklar fibromyalgi vet man inte men det finns en del faktorer som utlöser sjukdomen. Den största riskfaktorn är långvarig smärta. Smärtan börjar lokalt och sprider sig sedan till hela kroppen. Andra faktorer är infektion, fysiska/psykiska trauman, långvarig stress eller långvariga sömnsvårigheter, ärftlighet el mekanisk, repetitiv muskelbelastning.


Symptom


Huvudsymptomen vid fibromyalgi är en ständig smärta i vila, kronisk smärta, samt en onormal trötthet. Intensiv och långvarig smärta är en stressfaktor och stressrelaterade symptom, som tex huvudvärk och magbesvär, är därför vanliga hos patienter med fibromyalgi. Generell smärtkänslighet förekommer i hela kroppen, men är speciell uttalad i vissa ömma punkter på kroppen, sk tender points. Man ska 11 av 18 för att kunna få diagnosen.


 


Övrig symptom som man kan lida av är:

  • Sömnstörningar
  • Kraftlöshet
  • Yrsel
  • Domningar
  • Andningsrubbningar
  • Urinträngningar
  • Hud och slemhinneproblem
  • Dimmig syn
  • Koncentrationssvårigheter
  • Stelhet
  • Huvudvärk
  • Tarmbesvär
  • Svullnad
  • Hjärtrytmrubbningar
  • Feberkänsla
  • Allergi
  • Ljud och luktkänslighet
  • Försämrat närminne
  • Svettningar

Av dessa symptom har jag 16 av 20. Går man in på fibromyalgiförbundets sida så är där ännu fler symptom som man kan ha.

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/9/1/









 
 
Annie

Annie

9 juli 2015 12:30

Hej :)

Hur är det med dig och hur går det för dig?

Jag börjar mer och mer misstänka att jag har nåt annat än nya diskbråck. Har otroligt mycket stickningar och myrkrypningar i kroppsdelar och huden. Blir mer och mer nojjig känns det som.

Ska till läkare nästa vecka iaf :)
En fråga, har du stickningar i kroppsdelar/och eller huden?
Domnar du av i nån fot?

Hoppas det är ok att jag frågar :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Anna

9 juli 2015 14:18

Hej?

Idag är en skitdag. Legat hela dagen för att orka gå ut och äta med en vänina. Vill inte ställa in.

Jag har funderat lite på dig och dina problem också. Om det verkligen är fler diskbråck.

Ja jag har domningar och stickningar i benen, fötterna och händerna.

Hoppas du får hjälp och framför allt ett svar nästa vecka.

Kram

 
Annie

Annie

9 juli 2015 15:21

Vad trist att höra att du har en sån dag :(
Förstår verkligen, det du skriver att du inte vill ställa in .. känner så igen mig i det!

Vad söt du är :) Min hjärna går verkligen på högvarv just nu.

Jag borde snart få svar på min MR på halsrygg och ländrygg, men jag börjar nu nästan tro mer på att det är nåt annat ..

Har så mycket stickningar i kroppen. I benen, fötterna, armarna, händerna, tom i ansiktet. Domningar under vä fot. Ibland hö fot.

Jag har mina misstankar på lite olika sjukdomar som jag misstänker ,men jag vet ju inte ändå.

Tack! det hoppas jag med verkligen!

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Anna

10 juli 2015 07:47

Vad är det du misstänker? Om du nu vill berätta.
Berätta för läkaren också vad du själv tror.
Kram

 
Annie

Annie

10 juli 2015 10:13

Vet inte, men misstänker allt från borrelia, till fibro eller MS.
Men jag kanske nojjar också och har fel, helt snurrig av detta ..

Känns iaf att det är nåt som drabbar nervsystemet, har så mycket stickningar, kalla, varma, brännande känningar. Avdomnad känsla.

Hur började dina symtom för fibron? Känns som mitt onda går runt i kroppen, ibland nacke, axlar, ibland rygg osv.

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Anna

10 juli 2015 10:48

Ja det är lätt att man nojar. Det gjorde jag också. Jag var ju helt säker på ms. Men bättre att det är fibromyalgi. Jag har också mycket såna konstiga grejor. Ibland känns det som om någon lägger en hand på min rygg eller rör vid mig. Sjukt obehagligt.
Skriver mer sen.
Kram

 
Annie

Annie

11 juli 2015 10:05

Sv: Tack för svaret :)

Ja det känns som stickningarna bara blir mer, och värme och ibland kyla på huden som det känns. Och det kliar mycket också.

Börjar blir så drygt nu. Hoppas man får några svar snart annars blir jag nog tokig snart.

Hoppas du har en lite bättre dag idag :)

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

20 juli 2015 10:19

Sv: Tack för omtanken :)

Ja hoppas man får veta nåt snart. Svårt att koppla bort tankarna .. ;)
Ska börja plugga mer nu i höst också-hoppas det kommer funka!

Skönt att det känns lite bättre nu iaf :)

Hoppas det går bra för dig att jobba nu! :)

Kramar

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

26 juli 2015 12:29

Sv: Tack! ja det känns ändå skönt i allt detta att jag verkligen får hjälp, att dem tar prover och skickar mig på MR. Har 2 MR som väntar nu, den första på tisdagmorgon :)

Hur är det med dig nu?

Tänker på dig också och undrar hur det går för dig*

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

2 augusti 2015 15:51

Sv: Tack så mycket :) Ja jag hoppas det ;)

Jag tycker det låter konstigt att läkare säger så, känns ju som det är lite av "räddningen" att man är just positiv.

Helt rätt! fortsätt vara du, glada Anna :)

Hur är det med dig nu och det onda?

Kram

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 7 mars 2019 10:48

Efter att ha gått igenom alla tänkbara lösningar om och om igen och ändå inte kommit fram till något. Efter att ha nästan delat på oss för att vi inte vet hur vi ska kunna komma överens om var vi ska bo och hur vi ska fortsätta vårt liv tillsammans s...

Av Anna - 9 januari 2019 14:16

Kan inte alls förstå att så många månader gått sen jag sist blogga. Så mycket som hänt men ändå står vi kvar på samma ställe och stampar. Hela fantastiska sommaren flöt förbi med mycket sol och bad. Hösten kom och vi tog oss igenom den som alla andra...

Av Anna - 25 maj 2018 10:31


Efter massa funderingar fram och tillbaka så blev det äntligen gjort:-) Min första tanke var ju att ha barnens namn och en symbol på handleden. Men sen tycker jag att folk som tatuerar sina barns namn på sin kropp är lite tokiga. Vad får dig att ta f...

Av Anna - 1 maj 2018 09:30

Ja för ett år sedan lämnade jag barnen hos mormor och John för att sedan ta tåget till Mb. Vår första träff utanför jobb. Trots att vi känt varandra länge så var det jättenervöst. Det tyckte vi båda minns jag. Men det blev en superdag. Vi promenerade...

Av Anna - 19 april 2018 10:02

Ja jag lever, nätt och jämnt. Men så här mycket sjuk har jag nog aldrig varit. I förra veckan fick jag gå hem från jobb på måndagen och stannade sen hemma tisdag och onsdag. Dålig i magen och matt och trött. Nu har jag åkt på ont i halsen och hosta v...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Andra intressanta bloggar

Sök i bloggen

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards