Direktlänk till inlägg 9 april 2015

Veckans fotoutmaning

Av Anna - 9 april 2015 19:42

Veckans tema: Sömn


Först tänkte jag så svårt. Men sen kom jag på att jag har en hel del att skriva om när det gäller sömn. Har en känsla av att det kommer bli ett långt inlägg.


Den 14 januari 2008 föddes vår dotter Ronja. Vi upptäckte ganska tidigt att Ronja inte var som andra bebisar. Man hade fått höra från alla håll och kanter om att bebisar bara sov och åt den första tiden. Yeah right! Åt det gjorde hon och hon nöjde sig inte med min bröstmjölk så det var till att komplettera med ersättning. Men så var det det med sovandet. Icke att hon skulle sova på dagen. I bland fick jag henne att sova 3 ggr på en dag, en halvtimme åt gången men då tog det en halvtimme att få henne att sova. Hon skrek som en stucken gris och somna till sist av utmattning. Till sist gav jag upp projektet sova på dagen. Fullt ös på den ungen morgon till kväll och då snackar vi redan när hon var typ 2 månader. För att hon skulle få den sömn hon behövde så fick vi lägga henne tidigt på kvällarna. Vi började tidigt köra samma rutin varje kväll och till sist somna hon för kvällen kl 18 och sen sov hon oftast till kl 8. Detta funkade bra tills hon kunde börja vända på sig i spjällsängen. Då kunde hon inte ligga stilla, kunde inte komma till ro, blev ledsen för att hon inte kunde somna och sen var det omöjligt att få henne att sova. Vi började då att hålla en hand på hennes bröstkorg så att hon inte kunde röra sig, låter hemskt kanske men det hjälpte henne att kunna somna. Sen blev hon ju alldeles för stark så då började vi sitta med henne i knäet i en fåtölj i hennes rum och sjunga och ha oss. När hon bökat klart i famnen på en så la vi henne i sängen och sen hade hon inte så mycket kraft kvar. Ronja blev äldre och fick vanlig säng och då låg vi och läste med henne en halvtimme sen låg vi hos henne tills hon somnat. När hon var en 4 år eller det kanske var tidigare till och med så skulle allt vara på ett visst sätt. Det blev nästan som ett tvångsmässigt beteende. Kudden skulle ligga exakt men först skulle den puffas upp, täcket skulle ligga bra, rätt nattlampa skulle vara tänd och stå på ett speciellt sätt, dörren skulle stå x antal centimeter öppen. Detta gick vi igenom kväll efter kväll. Kan kanske tyckas att det inte är något konstigt med det men vi gjorde det oftast flera ggr per kväll och oftast var det olika för var dag. Dörren kunde tex vi ägna jättemycket tid åt för att få den att stå exakt rätt. Efter det så försökte Ronja verkligen sova men hon kunde inte ligga still i sängen. Någon kroppsdel var tvungen att röra på sig hela tiden. Till sist somna hon av utmattning. Våra kvällar kantades av skrik och bråk. En trött mamma med noll tålamod men även en mamma som lärde sig att hantera det. Men det var energi krävande och som sagt humöret orkade inte hålla sig uppe alltid. Åren gick och det blev värre och värre. Till sist började Ronja fråga mig om jag kunde hjälpa henne att somna på kvällarna. Vad svarar man sitt barn då? Det gjorde så ont i mitt hjärta. Hur skulle jag kunna hjälpa henne? Jag berättade för henne att man lägger sig och slappnar av och till sist somnar man. Ronja sa att jag kan inte ligga still, varför kan jag inte det mamma. Det kryper i min kropp. Jag hade inget annat svar att ge henne. Tiden gick och Ronja var frusterad över att hon inte kunde somna. Allt hon ville var att lägga sig i sängen och sova stackaren men hon kunde inte och visste inte hur hon skulle göra. En kväll bryter hon ihop och gråter och skriker snälla mamma hjälp mig att sova. Det var så fruktansvärt hemskt och jag kände mig helt hjälplös. Vi sökte hjälp i alla fall och fick Atarax utskrivet. Det gjorde henne lugnare och hon somna hyfsat snabbt. I en vecka sen funkade inte det längre. Sen började kampen om medicin till vår dotter. Det är en lång historia om mycket annat. Så därför sätter jag punkt strax men jag kan berätta att vi till sist fick Circadin utskrivet. Nu har hon fått det i över ett år och våra kvällar och framför allt hennes är helt underbara. Nu tar det en halvtimme för henne att somna. Den halvtimmen är väldigt jobbig för henne då hon inte kan ligga still men mitt i allt sover hon.


Circadin innehåller melatonin som är ett naturligt hormon som kroppen tillverkar själv. Vissa tillverkar inte tillräckligt med sånt och får då sömnproblem.


 

Utslagen hjälte i tomtemössa okt 2013


Vill ni vara med gå in på denna länken:

http://louiseiturkiet.blogg.se/2014/december/53-veckors-fotoutmaning.html

 
 
LouiseiTurkiet

LouiseiTurkiet

10 april 2015 19:37

Oj, vilken sömn-resa ni har gjort. Sömn är så himla viktigt för alla att ladda sina batterier men det är inte för alla det är så lätt att just somna.
Denna vintern har jag haft jättesvårt att kunna somna, jag tror det har varit så mycket i huvudet hos mig och min kropp har inte kunnat slappna av. Efter våran resa till Sverige för någon månad sedan så har det gått mycket bättre.

Jag tror som du skrev i en kommentar till mig att Adems "prat" är ett sätt att sortera svenskan och turkiskan just nu och tillslut kommer det släppa och han kommer veta vem i familjen som pratar vad. Och när han sedan vill testa mig i framtiden så kommer han bara prata turkiska och låtsas som om han inte kan svenska. Lite så att jag får några extra gråa hårstrån. haha.

Kram!!

http://www.louiseiturkiet.blogg.se

Anna

11 april 2015 05:53

Ja visst har vi. Så skönt att sover bättre igen. Man behöver sin sömn för att orka vardagen. Jag själv är väldigt beroende av sömn:-)

Ja han kommer nog att köra en del med sina mamma:-)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 7 mars 2019 10:48

Efter att ha gått igenom alla tänkbara lösningar om och om igen och ändå inte kommit fram till något. Efter att ha nästan delat på oss för att vi inte vet hur vi ska kunna komma överens om var vi ska bo och hur vi ska fortsätta vårt liv tillsammans s...

Av Anna - 9 januari 2019 14:16

Kan inte alls förstå att så många månader gått sen jag sist blogga. Så mycket som hänt men ändå står vi kvar på samma ställe och stampar. Hela fantastiska sommaren flöt förbi med mycket sol och bad. Hösten kom och vi tog oss igenom den som alla andra...

Av Anna - 25 maj 2018 10:31


Efter massa funderingar fram och tillbaka så blev det äntligen gjort:-) Min första tanke var ju att ha barnens namn och en symbol på handleden. Men sen tycker jag att folk som tatuerar sina barns namn på sin kropp är lite tokiga. Vad får dig att ta f...

Av Anna - 1 maj 2018 09:30

Ja för ett år sedan lämnade jag barnen hos mormor och John för att sedan ta tåget till Mb. Vår första träff utanför jobb. Trots att vi känt varandra länge så var det jättenervöst. Det tyckte vi båda minns jag. Men det blev en superdag. Vi promenerade...

Av Anna - 19 april 2018 10:02

Ja jag lever, nätt och jämnt. Men så här mycket sjuk har jag nog aldrig varit. I förra veckan fick jag gå hem från jobb på måndagen och stannade sen hemma tisdag och onsdag. Dålig i magen och matt och trött. Nu har jag åkt på ont i halsen och hosta v...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Andra intressanta bloggar

Sök i bloggen

Gästbok


Skapa flashcards