Alla inlägg den 21 augusti 2012

Av Anna - 21 augusti 2012 21:00

Foglossning. Javisst hade jag hört talas om det tidigare men jag tänkte alltid att så ont kan det väl inte göra och tål folk ingen smärta. Tji fick jag när jag i v.11 själv drabbades. Den kom sakta smygande och blev värre och värre vecka för vecka. Till att börja med så hade jag fler må bra dagar än må dåligt dagar. Men ju längre in i graviditeten jag kom så förändrades det. Jag minns första gången jag fick känna på foglossningens smärta. Jag visste inte till att börja med att det var det jag hade. Jag försökte förtränga det och förneka för mig själv att det var det jag drabbats av. Det som jag tagit så lätt på innan. Jag var ute med Ronja på en cykeltur. Hon cyklade och jag gick i rask takt sidan om och höll i stödpinnen. Halvvägs hemma började jag få ont och min fart gick ner till en sakta gång. Ronja fick hoppa av cykeln. Långt om länge kom vi till sist hem. Jag funderade mycket och tänkte ah det är säkert bara något tillfälligt och nästa dag var allt bra. Men smärtan återkom med jämna mellanrum. Till en början gjorde den sig mest påmind dem dagar jag ansträngt mig mer. Jag pratade med min bm om det och först var det inte på tal om nån foglossning. Kanske pga att jag döljer saker bra, har hög smärtgräns, tänker att det löser sig , långt tålamod mm. När det sen blev riktigt illa ja då var det plötsligt ingen som lyssnade på mig. Jag kämpade på på jobbet trots smärtan och envis som jag är så ville jag jobba så länge som möjligt. I alla fall till en månad innan beräknat förlossningsdatum. Och det gjorde jag med  men den 28 okt blev jag sjukskriven för foglossning. Läkaren tyckte det var ett under att jag klarat av att jobba så långt in i graviditeten och att jag överhuvudtaget stod på benen. I slutet kunde jag egentligen inte gå men det finns nåt som heter den vardagliga gången som man aldrig kommer i från. Visst jag tog mig fram med hjälp av möblerna hemma och dem dagar det var som värst kröp jag runder på golvet. Jag tog även hjälp av kryckor för att orka hålla mig uppe. Trots detta så hade nära och kära runtomkring mig svårt att förstå hur jävligt det var. Sen fanns det dem som själv varit i en liknande sits och visste precis hur det var att leva med smärta

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Andra intressanta bloggar

Sök i bloggen

Gästbok


Skapa flashcards